هلدینگ صبح شیرین

خورشید دوباره طلوع می کند

بسته بندی

راهنمای فوق العاده برای طراحی بسته بندی محصول برای سال 1402

بسته بندی نقش مهمی در برانگیختن علاقه کافی در مصرف کننده برای توقف و بررسی محصولات دارد. گاهی اوقات حتی محصولات عالی به طور کامل نادیده گرفته می شوند زیرا بسته بندی آنها توجه خریدار را به خود جلب نمی کند و بیشتر اوقات محصولات متوسط ​​خریداری می شوند زیرا بسته بندی آنها توجه مشتری را به خود جلب کرده است.

طراحی بسته بندی محصول یکی از جنبه های حیاتی برندسازی شما است زیرا طراحی بسته بندی نقش اساسی در فرآیند تصمیم گیری خرید ایفا می کند. این به شما این امکان را می دهد که داستان برند خود را ارائه دهید و اولین تأثیر تأثیرگذار را بر روی مشتری خود ایجاد کنید که طراحی بسته بندی محصول به طور خلاقانه و صحیح انجام شود.

چرا بسته بندی محصول بسیار مهم است؟

کاملاً واضح است که وقتی شخصاً برای فروش محصول خود حضور ندارید، بسته بندی محصول شما به عنوان نیروی فروش عمل می کند. به همین ترتیب، طراحی بسته‌بندی محصول شما باید آن‌ها را به ویژگی‌های خود و هویت برند شما بکشاند، در صورتی که نمی‌توانید مشتریان را در مورد فضایل محصول خود متقاعد کنید. بسته بندی محصول به شناسایی شخصیت محصول جدید شما کمک می کند.

هنگام طراحی بسته بندی محصول خود، باید به این فکر کنید:

  • جلب توجه مشتری
  • کارکرد و نوآوری
  • بسته بندی متناسب با محصول

ما یک راهنمای جامع ایجاد کرده ایم تا شما را در هر مرحله از بسته بندی محصول و فرآیند طراحی بسته بندی به ساده ترین روش راهنمایی کنیم.

preparing for your packaging

الف) آماده سازی برای بسته بندی شما

ارزیابی بسته بندی محصول شما باید تصمیم بگیرد که گزینه های شما چیست، هزینه های حمل و نقل و تولید، و بهترین راه حل بسته بندی برای محصول شما چیست. قبل از ادامه روند، چهار سوال اساسی وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید.

1) نوع محصول؟

نوع بسته بندی بسته به محصول شما بر اساس شکل، اندازه و وزن متفاوت است. اگر محصول شما شکننده است، باید راه حلی با بالشتک و ساختار بیشتر در نظر بگیرید.

2) تعداد واحدهای مورد نیاز؟

تعداد واحدهای مورد نیاز باید یادداشت شود زیرا مستقیماً بر نیازها و هزینه های کسب و کار شما تأثیر می گذارد.

3) بودجه مورد نیاز است؟

بودجه شامل هزینه بسته بندی و حمل و نقل خواهد بود. به عنوان مثال، اگر فیلترهای بسته بندی مورد نیاز است، این نیز باید در نظر گرفته شود.

4) جدول زمانی بازاریابی و کسب و کار مورد نیاز است؟

جدول زمانی بازاریابی و کسب و کار بستگی به زمان نیاز به بسته بندی دارد. تاریخ های راه اندازی پیش بینی شده و سطح موجودی فعلی مواردی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

measuring the box 1

ب) اندازه گیری جعبه

ابعاد جعبه یکی از جنبه های مهم هر بسته بندی است، زیرا بر مواد مورد نیاز، هزینه حمل و نقل، هزینه تولید و غیره تأثیر می گذارد. طول، عرض و عمق سه بعد اصلی هستند که جعبه ها توسط آنها استفاده می شود. اندازه گیری می شوند. اندازه گیری جعبه شما ممکن است کار آسانی به نظر برسد، اما دقت این مرحله جریان سفر کامل بسته بندی شما را تعیین می کند.

توصیه می شود ابعاد خود را تا حد امکان به حداقل برسانید. این به محصول اجازه می دهد تا برای جلوگیری از آسیب های ناشی از حمل و نقل و از همه مهمتر، به کاهش ردپای کربن شما کمک کند.

type of packaging

ج) نوع بسته بندی

نوع بسته بندی محصولی که به دنبال آن هستید و چرا –

  • کارتن تاشو – در مقایسه با سایر مواد کاغذی، این یکی از سبک ترین و انعطاف پذیرترین سبک ها است که آن را به گزینه ای بسیار مقرون به صرفه تبدیل می کند.
  • راه راه – این یک گزینه بسیار بادوام است که عمدتاً برای محصولات سنگین و حمل و نقل استفاده می شود.
  • سفت و سخت (Premium) – اگر به دنبال بسته بندی محصول درجه یک با حسی مجلل هستید، جعبه های سفت بهترین گزینه برای شما هستند. در مقایسه با کارتن‌های تاشو، از نظر جنس ضخیم‌تر هستند و معمولاً با کاغذهای چاپ افست بسته‌بندی می‌شوند.

چند گزینه دیگر که می توانید جعبه های بسته بندی خود را با آنها تکمیل کنید:

  • کیسه های کاغذی – یک انتخاب محبوب که مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است.
  • پلیرهای پستی – مقرون به صرفه و یک گزینه عالی برای مشاغل تجارت الکترونیکی با محصولات کوچکتر که به محافظت زیادی نیاز ندارند.
  • بسته بندی پلاستیکی – در اشکال مختلف مانند بطری، جعبه، وان، کیسه و موارد دیگر وجود دارد!
  • بسته بندی شیشه ای – بر خلاف بسته بندی های پلاستیکی، مزیت لوکسی دارد و قابل استفاده مجدد هستند.
  • کرافت – اگر به دنبال طراحی دوستدار محیط زیست و سبزتر هستید، کرافت (قهوه ای) گزینه ای عالی برای بسته بندی راه راه و کارتن تاشو است. سازگار با محیط زیست و بادوام است و معمولاً از مواد 100٪ بازیافتی استفاده می کند و آن را انتخابی ایده آل برای چندین برند است که به طور مداوم در حال تلاش برای رویکرد سبزتر به زنجیره تامین خود هستند.
protective inserts

د) درج های محافظ

کسب و کارها می توانند درج هایی را برای طراحی بسته بندی محصول شما برای حفاظت و سازماندهی بیشتر محصول در نظر بگیرند. چند انتخاب محبوب که ممکن است با آنها آشنا باشید عبارتند از:

  • درج فوم – اقلام شکننده در طول فرآیند حمل و نقل محافظت می شوند و همچنین یک لمس راحت را اضافه می کنند. علاوه بر این، آنها همچنین به تجربه جعبه گشایی ارزش می دهند.
  • درج سینی پلاستیکی / درج تاول – آنها گزینه های سبک و انعطاف پذیر برای محافظت از محصول شما در طول فرآیند حمل و نقل هستند.  
  • درج های مقوایی – اینها یک گزینه موثر عالی هستند و می توان آنها را برای ارزش افزوده در مقایسه با دو درج بالا چاپ کرد.
  • درج های خمیری قالب گیری شده – اینها پایدارترین گزینه هستند. خمیر قالب‌گیری‌شده تصفیه‌نشده قابل کمپوست است و اغلب زیست تخریب‌پذیر خواهد بود.
printing options

ه) گزینه های چاپ

پس از تعیین نوع بسته بندی محصول برای کسب و کار شما، می توانید تصمیم بگیرید که چه نوع چاپی را انتخاب کنید. در بسته بندی محصول، موارد زیر معمولاً گزینه های چاپ محبوب هستند.

  • چاپ افست – این گزینه چاپ به جای تونر از جوهر استفاده می کند که منجر به کیفیت تصویر غنی، شفاف و برتر می شود. در نهایت بالاترین کیفیت چاپ را ارائه می دهد.
  • چاپ دیجیتال – زمان تحویل سریع‌تر را ارائه می‌کند و کارهای کم حجم را بدون هیچ هزینه راه‌اندازی معقول می‌کند. تنها مشکل این است که بر خلاف چاپ افست، نمی تواند با انعطاف مواد و وفاداری رنگ مطابقت داشته باشد.
  • چاپ فلکسوگرافی – این گزینه چاپ به عنوان چاپگر مدرن در نظر گرفته می شود و می تواند مقادیر زیادی از محصولات بسته بندی مانند چاپ افست را در خود جای دهد. اگرچه رنگ های چاپ در مقایسه با دو مورد بالا واضح و زنده نیستند، اما این فرمت چاپ ارزان است. می توان آن را با سرعت بسیار بالا تولید کرد و نیازی به توجه زیادی به جزئیات ندارد.

رنگ ها در چاپ

خروجی پیش‌فرض و تنها رنگ برای چاپ CMYK است که C مخفف Cyan، M برای Magenta، Y برای زرد و K برای Key (سیاه) است. می توانید با این رنگ امکانات نامحدودی برای آثار هنری ایجاد کنید و هنگام چاپ روی کاغذ ظاهر رنگی دقیق تری ارائه دهید. یکی دیگر از رنگ‌های تطبیق استاندارد شده، معروف به PMS (سیستم تطبیق پنتون) یا رنگ نقطه‌ای، انتخابی عالی برای برندسازی است، زیرا یک کد رنگی یکنواخت تولید می‌کند و طیف گسترده‌ای از رنگ‌های با ثبات بالا را چاپ می‌کند. اما معمولاً برای تولید نیاز به هزینه اضافی دارد.

paper coating

پیشنهاد مطالعه : بازاریابی چیست؟

و) پوشش کاغذ

تنوع گسترده ای از فرآیندها و پوشش های ویژه را می توان برای لمس طراحی و محافظت بیشتر اضافه کرد.

  • لمینیت (مات و براق) – به دستیابی به پایان مات و براق کمک می کند. بر خلاف مات، لمینت براق محافظت بهتری در برابر گرد و غبار و رطوبت می دهد و درخشندگی بسیار تاثیرگذاری می دهد، در حالی که مات هیچ براقی ندارد.
  • پوشش آبی – این یک پوشش شفاف مبتنی بر آب است که قادر به خشک شدن سریع است. سازگار با محیط زیست است و در مقایسه با پوشش UV و لمینیت، براقیت بسیار ضعیفی دارد.
  • پوشش UV – ظاهری مشابه به لمینیت می توان تولید کرد، اما تفاوت این است که UV می تواند مستقیماً روی مواد اعمال شود.
  • Vanish – در مقایسه با سایر انواع پوشش، مقرون به صرفه ترین و کمترین کارایی در دوام است. این نوع پوشش کاغذی همچنین می تواند جلوه های براق، مات و سایر پوشش ها را ایجاد کند. در بین چهار گزینه کمترین محبوبیت را دارد.
special finishing

ز) اتمام ویژه

فرآیندهای ویژه می توانند تجربه جعبه گشایی چشم نوازتری را ایجاد کنند. تعداد کمی از آنها هستند –

  • فویل مهر زنی – ظاهری متنوع برای بسته بندی خود ایجاد کنید. اگر به دنبال افزودن هر گونه ویژگی براق مات، متالیک، هولوگرافیک یا جلوه های ویژه هستید، مهر زدن فویل ایده آل است.
  • اشعه ماوراء بنفش نقطه ای – شبیه به پوشش UV است، اما به جای پوشش دادن کل سطح، در ناحیه خاصی از بسته بندی اعمال می شود.
  • نقش برجسته – با استفاده از منبت می توانید به بسته بندی خود عمق و بعد بیافزایید.
  • Debossing – یک اثر فشرده بر روی سطوح موجودی کارت/کاغذ ایجاد می کند.
  • وصله پنجره – اگر محصول چشم نوازی دارید که شایسته نمایش است، وصله پنجره برای بسته بندی شما مناسب است.
packaging design

ح) طراحی بسته بندی

بسته بندی باید به خوبی طراحی شود تا بسته بندی شما جلب توجه کند و واکنش مثبت مصرف کننده را برانگیزد. اگر به دنبال فرآیند روان‌تری برای انجام کارآمدتر بسته‌بندی خود هستید، توصیه می‌شود با تولیدکننده‌ای کار کنید که می‌تواند خدمات بسته‌بندی و طراحی سازه را نیز ارائه دهد.

dieline and artwork

I) آماده سازی آثار هنری و الزامات

Dieline معمولاً روی رایانه با ابزار طراحی مانند Artioscad/Adobe InDesign یا Adobe Illustrator انجام می شود. این طرحی برای تولید محصول نهایی است. اما، برای صرفه جویی در هزینه و زمان، باید از دقیق بودن مشخصات و اندازه گیری ها اطمینان حاصل کرد. در آماده سازی اثر هنری هنگام کار با یک طرح، باید در قالب برداری باشد که از خطوط ریاضی توصیف شده ساخته شده است. آنها را می توان بدون از دست دادن کیفیت تصویر، مقیاس و ویرایش کرد.

prototyping

ی) نمونه سازی

اگر اطمینان بیشتری می‌خواهید یا نیاز به نهایی‌سازی با تیم خود قبل از تولید کامل دارید، می‌توانید یک جعبه نمونه یا یک ماکت سه بعدی درخواست کنید. در صورت داشتن سفارش بسیار حجیم، همیشه توصیه می شود برای تایید ساختار و چاپ برای تولید نهایی، یک نمونه اولیه درخواست کنید.

production shipping

ک) تولید و حمل و نقل

هنگامی که همه چیز نهایی شد، بسته بندی محصول شما آماده تولید کامل است. دریافت محموله شما به اندازه بسته، روش تحویل، جدول زمانی درخواستی و غیره بستگی دارد. این مسئولیت مدیر حساب شما است که شما را از روند ارسال و تولید به روز نگه دارد و اطمینان حاصل کند که همیشه در مسیر هستید.

چگونه می توانید محصول خود را در قفسه های فروشگاه متمایز کنید؟

نکات زیر مطمئناً محصول شما را از قفسه ها خارج می کند!

  • طراحی خود را ساده و حرفه ای نگه دارید
  • اطمینان حاصل کنید که طراحی مرتبط است
  • بازار خود را از طریق بسته بندی خود هدف قرار دهید
  • رنگ ها را با دقت انتخاب کنید
  • اندازه بسته بندی خود را دوباره بررسی کنید
  • ارتباطی بین بسته بندی و طعم ایجاد کنید
  • با تصاویر تاثیر بگذارید
  • به مصرف کننده بگویید با محصول شما چه چیزی به دست می آورد
  • محیط زیست را در نظر بگیرید
  • به مصرف کنندگان خود بگویید چگونه از محصول شما استفاده کنند
  • هدف خود را روشن کنید
  • گزینه هایی را به تاجران خود بدهید
  • داستان خود را به مشتریان خود بگویید
  • بسته بندی خود را با فصول تغییر دهید
  • چالش متفاوت بودن

منبع : packaging-labelling

fa_IR